Zarządzanie pokoleniami w organizacji

HRComments are off for this post.

Jesteś tutaj:Zarządzanie pokoleniami w organizacji

Różnorodność pokoleniowa charakteryzuje większość grup społecznych, takich jak np. rodzina, zespół sportowy z osobami trenerów, rehabilitantów, a także zespoły pracownicze. Obecnie na rynku pracy obecne są cztery generacje charakteryzujące się zróżnicowanym podejściem do pracy i jej roli w życiu człowieka oraz wyznawanych wartości i postaw związanych z pracą: baby boomers, pokolenie X, pokolenie Y i pokolenie Z.

Należy podkreślić, iż z badań empirycznych wynika, że zróżnicowanie pokoleniowe ma pośredni wpływ na wyniki przedsiębiorstwa – wpływa bowiem na procesy mające miejsce w jego obrębie, co z kolei potencjalnie prowadzi do zwiększenia wydajności. Biorąc je pod uwagę należy wskazać na przykładowe korzyści wynikające z różnorodności pokoleniowej:

  • pracownicy z różnych grup wiekowych są w stanie lepiej rozpoznać potrzeby i oczekiwania klientów w tym samym wieku, a także skuteczniej się z nimi komunikować,
  • dojrzały wiek i doświadczenie życiowe stanowią czynniki wzmacniające współpracę w zespole, wymianę poglądów, zderzenie się różnych podejść,
  • osoby starsze mogą stanowić autorytet dla osób młodszych, mogą pełnić funkcje coachów/mentorów dla młodszych pracowników,
  • osoby młodsze mogą wspierać starsze w procesie nauki i implementowania nowych rozwiązań technologicznych i informatycznych,
  • zróżnicowanie pokoleniowe prowadzi do skuteczniejszego rozwiązywania problemów,
  • zróżnicowanie pokoleniowe może stanowić przewagę konkurencyjną, a bilansróżnorodności wiekowej w tym obszarze jest unikalny i trudny do skopiowania.

Dodatkowo przedstawiciele różnych pokoleń mają odrębne potrzeby i oczekiwania odnośnie kształtowania ich środowiska pracy w wymiarze czasu i miejsca jej wykonywania. Jest to, jak się wydaje istotna przesłanka do podkreślenia wagi i konieczności zarządzania różnorodnością we współczesnych organizacjach, tym bardziej w kontekście rosnącej świadomości i oczekiwań pracowników względem pracodawców. Należy również podkreślić, że w świetle postulatów literaturowych wiążących satysfakcję pracowników z efektywnością ich pracy niezwykle istotne jest identyfikowanie, dostrzeganie i zaspokajanie ich oczekiwań. Wymaga to wypracowania standardów mających na celu prowadzenie regularnych badań dotyczących satysfakcji pracowniczej, które jak ukazano mogą stanowić jedno z fundamentalnych zadań procesu zarządzania różnorodnością pokoleniową.

Źródło: „Zarządzanie różnorodnością pokoleniową a organizacja czasu i miejsca pracy pracowników”, Agnieszka Jagoda

Więcej na temat zarządzania pokoleniami w organizacji na naszych najbliższych warsztatach 22 czerwca. Program i zapisy TUTAJ.

Top

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close