Osobowość i emocje a ich znaczenie w pracy zawodowej cz. IV

Rozwój osobistyNo Comments

Jesteś tutaj:Osobowość i emocje a ich znaczenie w pracy zawodowej cz. IV

Zapraszamy do zapoznania się z czwartą częścią artykułu z serii „Osobowość i emocje a ich znaczenie w pracy zawodowej”.

Zgodność pomiędzy osobowością a wykonywanym zawodem.

Wiadomo, że ludzie mają różne osobowości. Są też różne rodzaje pracy. Zgodnie z logiką należałoby dopasować osobowości do odpowiednich zajęć.  Najlepiej zbadana teorią zgodności zawodu z osobowością jest model sześciu typów osobowości. Według tego modelu zadowolenie z pracy i skłonność do zmiany zajęcia zależy od tego, w jakiej mierze osobowość jednostki jest zgodna z jej środowiskiem zawodowym. Wyróżniono sześć głównych typów osobowości, które przedstawia ramka poniżej.

tabela

Opracowano kwestionariusz preferencji zawodowych, w którym uwzględniono 160 zawodów. Ankietowani wskazują, które z tych zawodów im się podobają, a które nie, a ich odpowiedzi są wykorzystywane do tworzenia profilów osobowości. Badania prowadzone tą metodą potwierdzają słuszność stworzonego przez naukowców schematu w formie sześciokątnego diagramu:

schemat

Im bliżej siebie na tym diagramie znajdują się dwie dziedziny lub orientacje, tym bardziej są ze sobą zgodne. Sąsiednie kategorie wykazują znaczne podobieństwo, a te leżące po przeciwnych stronach mocno się różnią.

Jakie ma to znaczenie?

Teoria głosi, że największe zadowolenie z pracy i największą stabilność kadry osiąga się wtedy, gdy osobowość jest zgodna z wykonywanym zajęciem. Jednostki społeczne powinny wykonywać pracę na rzecz społeczeństwa, osoby konwencjonalne sprawdzają się w pracach konwencjonalnych, itp. Realista wykonujący zajęcia realistyczne znajduje się w odpowiedniejszej sytuacji, niż gdyby prowadził prace badawcze. Najmniej odpowiednia byłaby dla niego praca społeczna. Model ten opiera się na trzech podstawowych przesłankach: (1) pomiędzy jednostkami występują istotne różnice osobowości, (2) są różne rodzaje pracy zawodowej oraz (3) w środowisku zawodowym zgodnym z typem osobowości pracownicy są bardziej zadowoleni i rzadziej rezygnują z pracy niż wtedy, gdy zajęcie jest dla nich nieodpowiednie- a na tym chyba najbardziej zależy pracodawcom w dniu dzisiejszym, gdzie powoli zaczyna dominować rynek pracownika.

W następnym artykule (za tydzień) poruszymy tematykę emocji.

Źródło: „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, H, Król, A. Ludwiczyński

Dodaj komentarz

Top

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close