Osobowość i emocje a ich znaczenie w pracy zawodowej cz. III

Rozwój osobistyNo Comments

Jesteś tutaj:Osobowość i emocje a ich znaczenie w pracy zawodowej cz. III

Tak jak wspominaliśmy w pierwszej części w cyklu naszych artykułów przedstawimy różne modele klasyfikacji osobowości oraz zaprezentujemy, jak dopasowanie osobowości do wykonywanej pracy wpływa na poprawę jej efektywności. Zapraszamy do zapoznania się z trzecią częścią artykułu:

Osobowość a kultura narodowa

Z pewnością nie ma jednego typu osobowości dla danej kultury. Niemal w każdej kulturze można, na przykład, natrafić na ludzi o dużej i małej skłonności do ryzyka. Kultura każdego kraju ma jednak wpływ na dominujące cechy osobowości jego mieszkańców. Można to pokazać na przykładzie dwóch cech osobowości- umiejscowienia kontroli i osobowości typu A.

Udowodniono, że ludzie należący do różnych kultur mają różny stosunek do środowiska. W Ameryce Północnej panuje przekonanie, że człowiek może podporządkować sobie środowisko. W innych społeczeństwach, na przykład w krajach Bliskiego Wschodu, powszechna jest wiara w przeznaczenie. Zwróćmy uwagę na bliską analogię z wewnętrznym i zewnętrznym umiejscowieniem kontroli. Wewnętrznego umiejscowienia kontroli można się spodziewać częściej wśród pracowników amerykańskich i kanadyjskich niż wśród pochodzących z Arabii Saudyjskiej czy Iranu.

Przewaga osobowości typu A także w pewnym stopniu zależy od kultury, w której człowiek dorasta. Osoby typu A są wszędzie, lecz jest ich więcej w krajach kapitalistycznych, gdzie ceni się osiągnięcia i sukcesy materialne. Szacuje się na przykład, że do typu A należy 50 procent mieszkańców Ameryki Północnej. Taki odsetek nie powinien nas dziwić. W Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie przywiązuje się wielką wagę do gospodarowania czasem i do efektywności. W obu kulturach duże znaczenie mają osiągnięcia oraz zdobywanie pieniędzy i dóbr materialnych. W takich społeczeństwach, jak szwedzkie czy francuskie, gdzie materializm jest mniej ceniony, można się spodziewać mniejszego udziału osobowości typu A.

W następnym artykule (za tydzień) poruszymy tematykę dotyczącą zgodności pomiędzy osobowością a wykonywanym zawodem.

Źródło: „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, H, Król, A. Ludwiczyński

Dodaj komentarz

Top

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close