Emocje odczuwane i emocje okazywane

Rozwój osobistyNo Comments

Jesteś tutaj:Emocje odczuwane i emocje okazywane

W dzisiejszym artykule omówimy, co to są emocje odczuwane i okazywane, jakie wyróżniamy emocje uniwersalne i czy można być całkowicie pozbawionym emocji i jak to się ma do naszego życia zawodowego.

anger management

Emocje odczuwane i emocje okazywane

Praca emocjonalna stwarza dylematy, gdy obowiązki zawodowe wymagają wyrażania emocji niezgodnych z rzeczywistymi uczuciami. Zdarza się to dość często. Możesz na przykład mieć wielkie trudności, aby być uprzejmym dla każdego w miejscu pracy. Być może ktoś wydaje ci się osobiście nie do zniesienia. Być może słyszałeś, że ktoś obmawiał Cię za plecami. Mimo to obowiązki zawodowe wymagają, abyś utrzymywał z tymi ludźmi poprawne stosunki. Jesteś więc zmuszony do udawanej uprzejmości.

Łatwiej zrozumieć emocje, dzieląc je na odczuwane i okazywane. Emocje odczuwane są rzeczywistymi emocjami człowieka. Emocje okazywane to emocje, jakich oczekuje się w organizacji i jakie są uznawane za odpowiednie w danej pracy. Nie są one naturalne, lecz wyuczone. „Rytualny zachwyt na twarzy pierwszej przegranej po wyborze nowej Miss America jest jawnym wyrazem zasady, że po porażce należy maskować smutek i cieszyć się wraz ze zwycięzcą”. Wiadomo tez, że na pogrzebie oczekuje się okazywania smutku, niezależnie od tego, czy śmierć wzbudziła w nas poczucie straty, na weselu zaś powinniśmy wyrażać radość, choćbyśmy nie lubili takich uroczystości. Skuteczni menedżerowie powinni umieć sprawiać wrażenie poważnych, gdy przekazują pracownikowi negatywną ocenę wyników jego pracy, i ukrywać gniew, gdy zostaną pominięci przy awansie. Sprzedawca, który nie potrafi się uśmiechać i okazywać uprzejmości, niezależnie od tego, co naprawdę czuje w danym momencie, zazwyczaj nie utrzyma się długo na tym stanowisku.

Najistotniejsze jest to, że emocje odczuwane i okazywane często się różnią. W rzeczywistości wiele osób a trudności we współpracy z innymi, ponieważ widząc emocje okazywane, naiwnie przyjmują, że są to prawdziwe uczucia. Dzieje się tak zwłaszcza w organizacjach, w których role i sytuacje zmuszają ludzi do zachowań emocjonalnych, maskujących to, co naprawdę czują.

Sześć emocji uniwersalnych.

Podejmowano liczne próby ograniczenia i zdefiniowania podstawowego zestawu emocji. Badacze wyróżniają sześć emocji uniwersalnych. Są to gniew, lęk, smutek, szczęście, wstręt i zdziwienie.

Czy owe sześć emocji ujawnia się w pracy? Z całą pewnością. Gniewam się po otrzymaniu złej oceny moich postępów. Lękam się, że zostanę zwolniony z powodu oszczędności w firmie. Jestem smutny, bo jeden z moich kolegów zmienił pracę i przeniósł się do innego miasta. Jestem szczęśliwy po wyborze na pracownika miesiąca. Czuję wstręt, widząc, jak kierownik traktuje kobiety w naszym zespole. Jestem zdziwiony, dowiadując się, że kierownictwo planuje radykalne zmiany w programie emerytalnym przedsiębiorstwa

Czy można być pozbawionym emocji?

Czy ludzie, którzy na zewnątrz wydają się spokojni lub apatyczni, gdy inni wyraźnie kipią z emocji, naprawdę nie mają uczuć? Czy można być pozbawionym emocji?

Niektórzy mają poważne trudności w wyrażaniu emocji i rozumieniu emocji innych ludzi. Psychologowie nazywają to aleksytymią (co po grecku znaczy „brak emocji”). Osoby cierpiące na aleksytymię prawie nigdy nie płaczą, często uchodzą za ludzi oschłych i cynicznych. Mają kłopoty z własnymi uczuciami, ponieważ nie potrafią ich rozpoznać. Niekiedy zupełnie nie rozumieją też uczuć innych ludzi.

Czy nieumiejętność wyrażania emocji i rozumienia innych oznacza, że aleksytymicy są złymi pracownikami? Niekoniecznie. Zgodnie z tym, co mówiliśmy o dostosowaniu typu osobowości do wykonywanego zajęcia, osoby, którym brak emocji, powinny wykonywać zawody niewymagające szczególnej pracy emocjonalnej. Tacy ludzie nie nadają się do handlu i na stanowiska kierownicze, lecz mogą się doskonale sprawdzać na przykład, jako programiści lub w innych zawodach, w których interakcje ograniczają się do komputera.

Zapraszamy za tydzień!

Źródło: „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, H, Król, A. Ludwiczyński

Dodaj komentarz

Top

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close